În linii mari, un acord reprezintă o combinaţie de cel puţin trei note (nu doar pe chitară, ci în general în muzică). Acordurile sunt întotdeauna denumite după nota muzicală care stă la baza lor, aşa cum se vede mai jos:
C | Do |
D | Re |
E | Mi |
F | Fa |
G | Sol |
A | La |
B | Si |
Cu alte cuvinte, la baza (rădăcina) fiecărui acord e întotdeauna o notă muzicală oarecare. De exemplu, un acord de tip "Do" începe de la nota Do, un acord de tip "Fa" începe de la nota Fa, ş.a.m.d. Lucrurile sunt de fapt un pic mai complicate, dar pentru început, este recomandat să reţineţi bine tabelul de mai sus, deoarece vă va scuti de neplăceri legate de înţelegerea notaţiei muzicale în general.
În afară de nota de bază a acordului, fiecare acord se încadrează într-un anumit tip. Cu alte cuvinte, există mai multe tipuri de acorduri "do" (C), cum ar fi: Do major, Do minor, Do septacord, Do diminuat, ş.a.m.d. Pentru a deosebi toate aceste tipuri de acorduri, se foloseşte o notaţie specială abreviată care este mai mult sau mai puţin unanim acceptată de toţi muzicanţii. De exemplu, acordurilor minore li se adaugă de obicei un "m" la nota de bază. Astfel, acordul "Do minor" poate fi reprezentat ca şi "Cm", "La minor" — "Am", "Re minor" — "Dm", ş.a.m.d. Mai jos sunt reprezentate doar câteva din multitudinea de tipuri de acorduri pe care le puteţi întâlni (pentru o mai bună înţelegere, am folosit acordul C ca exemplu, dar principiul de notare e acelaşi pentru toate celalte:
Major | C | În general, acordurile majore sună vesel, optimist, deschis (de exemplu, binecunoscutul "Andrii Popa" e cântat în totalitate în major). Totuşi, asta nu e o regulă: sunt multe piese triste care încep din major, cum ar fi "Yesterday" de Beatles. |
Minor | Cm | În general, acordurile minore sună profund, liric, trist (de exemplu, faimosul cântec de munte "Râpa" începe din minor). Dar, iarăşi, nu e neapărat o regulă. |
Septacord dominant | C7 | Septacordurile dominante dau o coloratură deosebită muzicii. Spre deosebire de cele majore şi minore, acestea conţin patru note distincte, nu trei. |
Minor 7 | Cm7 | Ca şi model de întrebuinţare a acestui tip de acord, căutaţi pe tabulaturi.ro, de exemplu, "De-ar fi să vii" de Mihaela Runceanu. |
Minor 6 | Cm6 | Aceeaşi ca şi mai sus. |
Power chord | C5 | Acest tip de acorduri e folosit mai ales în muzica rock, pe chitari electrice. |
Suspendat | Csus2 | Acorduri destul de rar întrebuinţate, dar care pot face o diferenţă (mai ştiţi intro-ul de la "The Unforgiven" de Metallica? Acolo se aude clar un Asus2, de exemplu) |
Din acestea, ne vom opri în această lecţie doar la trei mari categorii de acorduri: majore, minore şi septacorduri. Trebuie să ştiţi că lista tuturor acordurilor posibile în muzică este uriaşă, dar acest lucru nu trebuie să vă sperie: nu e nevoie să cunoaşteţi toate acordurile pentru a putea să cântaţi la un instrument. Dacă ar fi să simplificăm lucrurile un pic, orice piesă muzicală poate fi cântată pe mai puţin de 10 acorduri. Desigur, cântată astfel, piesa nu va avea toate nuanţele şi coloratura originalului. Mai important decât numărul de acorduri învăţate este să înţelegeţi principiile după care se formează un acord, însă teoria acordurilor ar fi prea mult pentru această lecţie introductivă.
Ca şi începători, folosiţi lista de mai jos asemeni unui abecedar pentru a înţelege cum să citiţi cele mai importante acorduri, cum să le cântaţi pe chitară, şi cum să le reprezentaţi grafic. Veţi observa că fiecare acord este însoţit de notaţia în format de tabulatură, în format tabulaturi.ro, şi o imagine a mâinii pe chitară. Pentru notaţia folosită pe site-ul tabulaturi.ro, reţineţi următoarele:
E||--0--------|| B||--1--------|| G||--0--------|| D||--2--------|| A||--3--------|| E||-----------||
E||--2--------|| B||--3--------|| G||--2--------|| D||--0--------|| A||-----------|| E||-----------||
E||--0--------|| B||--0--------|| G||--1--------|| D||--2--------|| A||--2--------|| E||--0--------||
E||--1--------|| B||--1--------|| G||--2--------|| D||--3--------|| A||--3--------|| E||--1--------||
E||--3--------|| B||--0--------|| G||--0--------|| D||--0--------|| A||--2--------|| E||--3--------||
E||--0--------|| B||--2--------|| G||--2--------|| D||--2--------|| A||--0--------|| E||--0--------||
E||--2--------|| B||--4--------|| G||--4--------|| D||--4--------|| A||--2--------|| E||--2--------||
E||--3--------|| B||--4--------|| G||--5--------|| D||--5--------|| A||--3--------|| E||--3--------||
E||--1--------|| B||--3--------|| G||--2--------|| D||--0--------|| A||-----------|| E||-----------||
E||--0--------|| B||--0--------|| G||--0--------|| D||--2--------|| A||--2--------|| E||--0--------||
E||--1--------|| B||--1--------|| G||--1--------|| D||--3--------|| A||--3--------|| E||--1--------||
E||--3--------|| B||--3--------|| G||--3--------|| D||--5--------|| A||--5--------|| E||--3--------||
E||--0--------|| B||--1--------|| G||--2--------|| D||--2--------|| A||--0--------|| E||--0--------||
E||--2--------|| B||--3--------|| G||--4--------|| D||--4--------|| A||--2--------|| E||--2--------||
E||--0--------|| B||--1--------|| G||--3--------|| D||--2--------|| A||--3--------|| E||--0--------||
E||--2--------|| B||--1--------|| G||--2--------|| D||--0--------|| A||-----------|| E||-----------||
E||--0--------|| B||--0--------|| G||--1--------|| D||--0--------|| A||--2--------|| E||--0--------||
E||--1--------|| B||--1--------|| G||--2--------|| D||--1--------|| A||--3--------|| E||--1--------||
E||--1--------|| B||--0--------|| G||--0--------|| D||--0--------|| A||--2--------|| E||--3--------||
E||--0--------|| B||--2--------|| G||--0--------|| D||--2--------|| A||--0--------|| E||--0--------||
E||--2--------|| B||--0--------|| G||--2--------|| D||--1--------|| A||--2--------|| E||-----------||